تاریخچه و نحوه تأسیس

بنیاد خیریه زینب کبری(س)، به شماره ثبت 2157، در سال 1358 تآسیس شد که در ادامه با هم، نیم‌نگاهی داریم به روند تشکیل این مرکز خیریه.

 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انتصاب آقای محمد توسلی به‌عنوان شهردار تهران، مدیریت سازمان تربیتی شهرداری  برعهده خانم فاطمه برزگر گذاشته شد. در این سازمان پسرها و دخترهای 10 تا 27 سال نگهداری می­‌شدند و این مسئله چه از لحاظ امکانات محیطی و چه از بابت سلامت روان بر وجود این فرزندان تأثیر مخربی داشت. بنابراین قدم اول برای خانم برزگر جداسازی گروه‌های سنی مختلف بچه­‌ها و اسکان آن‌ها در محیط­‌های جداگانه بود. پس از تقسیم و طبقه‌بندی سنی بچه‌­ها، پسرهای ده تا پانزده ساله از این گروه جدا و در ساختمانی جداگانه مستقر شدند.

از ابتدای محول شدن این وظیفه به خانم برزگر، همه کوشش ایشان این بود که محیطی امن و سالم برای رشد و بهبود آسیب‌های این کودکان رها شده ایجاد کنند اما روش‌های تربیتی در مراکز شبانه‌روزی در آن زمان این امکان را فراهم نمی‌کرد. امید موفقیت تنها زمانی خودش را نشان می­‌داد که ساختار مربیان، تیم مددکاری و هم­چنین مدیریت و پرسنل تغییر بنیادی کند و این دگرگونی ساختاری در آن زمان امکان­‌پذیر نبود. خانم برزگر از همان زمان معتقد به اجرای طرح شبه‌­خانواده در مراکز شبانه‌روزی بودند تا فضا و برنامه زندگی این کودکان در محیطی شبیه به خانواده سازمان­دهی شود. در ابتدا این طرح با مسئولان شهرداری درمیان گذاشته شد و تقاضا شد که نیروهای اجرایی با نیروهای متخصص جایگزین شوند اما متأسفانه روش اجرای طرح با مخالفت روبرو شد. در این زمان تصمیم بر این شد که خانم برزگر به‌کلی از ساختار شهرداری جدا شوند و مؤسسه‌­ای به‌عنوان یک بنیاد خیریه غیرانتفاعی برای نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست قانونی مؤثر راه‌اندازی کنند. سرانجام با خواست خود خانم برزگر و برای کمک به روند بهبود این فرزندان در شهرداری، وظیفه سامان­دهی سی نفر از کودکان شش سال به بالا بر عهده ایشان گذاشته­ شد و این آغاز کار بنیاد خیریه زینب کبری(س) بود.

سرانجام، کاری که با کودکان بی­‌سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری در سال 1357 آغاز شده ­بود، به ثبت بنیاد حضرت زینب در سال 1358 انجامید. اعضای هیئت مؤسس اولیه بنیاد عبارت بودند از: خانم فاطمه برزگر، دکتر تقی ابتکار، مهندس خلیلی، خانم اقدس اصغری و خانم زهرا کاشانی. بعد ارزیابی عملکرد، تصمیم بر این شد که کار با پذیرش کودکان دو ساله پیش برود و گروه اول فرزندان بنیاد زینب در ساختمان پلاک هشت ساکن شدند. از همان ابتدا طرح شبه‌خانواده برای ایجاد فضای امن و عاطفی برای بچه­‌ها پیاده شد و نتیجه فوق‌العاده بود! کودکان آسیب‌دیده‌­ای که با مشکلات بسیار در این بنیاد پذیرش شده ­بودند، حالا خودشان را در محیطی امن، شبیه به محیط یک خانواده، با تعداد کمی از هم­سالان و مربی‌ها و مددکاران متخصص می­‌دیدند و در این محیط بود که به شکوفایی می‌­رسیدند. بعد از گسترش کار، و افزایش تعداد بچه‌­ها ساختمان پلاک 5 هم به این مجموعه اضافه شد تا جوابگوی نیازهای فرزندان این خانه باشد.

امروزه کودکان تحت حمایت بنیاد، در دو مرکز اقامتی پلاک هشت (مخصوص کودکان 3 تا 7 سال) و پلاک پنج (مخصوص کودکان و نوجوانان 7 تا 18 سال) نگهداری می‌­شوند. این خانواده هر روز در حال گسترش است و ارتباط بنیاد حتی با سری اول فرزندانش هنوز پابرجا است و هستند کسانی که حالا حتی نوه دارند و هنوز به بنیاد رفت ­و­آمد می‌کنند و خانم برزگر برایشان همان مامان ­فاطی مهربان آن روزها باقی­مانده. به همین دلیل است که می‌گوییم این­جا خانه این کودکان است و نه فقط سقفی برای خوابیدن و سفره‌­ای برای سیر شدن!