بورسیه تحصیلی بنیاد خیریه زینب کبری (س)

“احیا”، مسیر اصلی بنیاد زینب در فعالیت‌هایش است. احیا به معنی زنده کردن هر ارزشی که به‌واسط شرایط دشوار جامعه و مواجهه زودهنگام فرزندان‌مان با این شرایط، در وجود آن‌ها رنگ باخته ­است و باید زنده شود. چراکه زندگی، به زنده بودن همین ارزش‌ها گره خورده ­است.

در خانه ما، یکی از مسیرهایی که در این جهت طی می‌شود، اعطای بورسیه تحصیلی، به دانش ­آموزان و دانشجویان مستعد تحصیل کم ­بضاعت مادرسرپرست، در شهر تهران و حومه این شهر است که به دلیل شرایط سخت معیشت خانواده یا فقر قادر به ادامه تحصیل نبوده و روند تحصیل‌شان نیمه‌­کاره رها شده ­است. شرایط این دانشجویان و دانش‌­آموزان پس از معرفی شدن به بنیاد زینب و شناسایی، توسط مددکاران و مسئولین بخش فرهنگی مورد ارزیابی قرار می‌­گیرند و پس از تأیید، خود دانش‌­آموز و دانشجو به همراه خانواده سرپرست وی تحت پوشش این مرکز قرار می‌­گیرند تا با مشاوره‌های مستمر، حمایت­‌های مالی و درمانی این فرزندان مستعد قادر به تکمیل تحصیلات خود باشند.

حتی پس از قبولی در دانشگاه، تا هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند،  تحت حمایت این مرکز پیش می‌روند. با این هدف که در آینده فرد مؤثری در اجتماع باشند و خود به یکی از حامیان دانش‌­آموزان و دانشجویان مستعد کم‌بضاعت بدل شوند.

تاریخچه این بخش از بنیاد زینب به سال 1365 بر می‌­گردد. در ابتدا با معرفی دانش‌­آموزان توسط مدارس و یا آشنایان به بنیاد زینب شناسانده می‌­شدند تا تحت حمایت این مرکز قرار گیرند. در طول سالیان، هدف از این فرآیند این بود که با حمایت از ادامه تحصیل آن‌­ها و مشاوره با متخصصین حاضر در بنیاد بتوانیم تغییرات بنیادینی در روش زندگی و دید اجتماعی این گروه از فرزندان بنیاد ایجاد کنیم. به­‌منظور فراهم کردن شرایط مساعد برای تحصیل فرزندان‌مان، علاوه بر کمک برای ادامه تحصیل ، در سایه این بورسیه خدمات دیگری هم به آن‌ها ارائه می‌گردد. از این موارد می‌­توانیم به پرداخت هزینه‌­های خرید لباس اول مهر، زمستان و عید، هزینه خرید کتاب درسی و کمک ­درسی و هزینه کلاس کنکور برای دانش‌­آموزان پایه دوازدهم تحصیلی اشاره کنیم که همگی با مهر خیرین عزیز مشتاق و فعال در این بخش از مؤسسه تأمین می­‌شود.

از آن­جا که اکثر این دانش‌­آموزان و دانشجویان، از خانواده‌­های آسیب‌­دیده شناسایی می­‌شوند، علاوه بر موانع مادی سد راه تحصیل‌شان، با مشکلات زیادی دست ­و پنجه نرم می‌کنند. برای رفع این مشکلات، پس از تحت پوشش گرفتن آن­‌ها، در فواصل معین، در کنار مشاوره تحصیلی مشاوره روانشناسی توسط متخصص به آن­‌ها ارائه می­‌شود تا فرآیند بازگشت فردی سالم و توانمند به جامعه به درستی طی شود.

لازم به ذکر است که در مدت این همراهی، علاوه بر خود افراد بورسیه شده، خانواده آن‌­ها نیز تحت پوشش بنیاد زینب کبری(س) قرار می‌گیرد تا از کمک‌های مؤسسه برای بهبود شرایط خانواده بهره‌­مند شوند. این کمک‌­ها شامل کمک­ هزینه‌های درمانی، کمک ­هزینه مسکن، اعطای وام برای تأمین و یا تعمیر وسایل ضروری منزل و دریافت مشاوره‌­های ماهیانه است.

در طی این فرآیند توانمندسازی فرزندانمان از راه تحصیل و آماده کردن آن­‌ها برای آینده، نباید مادر سرپرست خانواده را فراموش کرد. زیرا که در نهایت پس از پایان یافتن این مسیر، او باید به تنهایی قادر به مدیریت  چالش‌­های زندگی باشد. از این رو بنیاد خیریه زینب کبری(س) با اعطای وام، مادران سرپرست خانواری که فرزندشان تحت بورسیه این مؤسسه است را، به بیمه کردن خود تشویق می‌­کند تا روزهای آینده برایشان با مشکلات و چالش‌­های کمتری همراه باشد.