تاریخچه فرزندخواندگی در بنیاد خیریه زینب کبری(س)

شروع فعالیت بنیاد خیریه زینب کبری(س) با قبول مسئولیت کودکان بی‌­سرپرست و یا فاقد سرپرست قانونی مؤثر آسیب‌دیده از جنگ توسط خانم فاطمه برزگر بود. به همین دلیل، فعالیت در حوزه فرزندخواندگی قدیمی‌­ترین و اصلی‌ترین فعالیت این بنیاد محسوب می‌­شود و سابقه آن به سابقه باز شدن درهای این خانه به‌­عنوان محلی برای اسکان و مراقبت از کودکان رها شده در جامعه است.

در ابتدای فعالیت بنیاد زینب، کودکان دو ساله در این خانه پذیرش و در ساختمان پلاک هشت که امروزه محل نگهداری کودکان 3 تا 7 سالمان است، ساکن شدند. باور اولیه بر این بود که کار با کودکان بالای شش سال به ­دلیل شکل گرفتن کامل شخصیت‌شان در آن سن دشوار است و همین مسئله دلیل شروع کار بنیاد با کودکان زیر شش سال بود. اما با گذشت یک سال و کسب تجربه بیشتر، قرارگیری کودکان در محیط شبه‌خانواده برای اولین بار، احساس نزدیکی که با مربیان‌شان داشتند و حس تعلق­ داشتن به محیط امن یک خانه، به ما ثابت کرد که هر کودکی توانایی بهبود یافتن از آسیب را دارد اگر تنها عشق چاشنی روش‌­های آموزشی و تربیتی ما باشد.

امروزه کودکان تحت حمایت بنیاد، در دو مرکز اقامتی پلاک هشت (مخصوص کودکان 3 تا 7 سال) و پلاک پنج (مخصوص کودکان و نوجوانان 7 تا 18 سال) نگهداری می‌­شوند. شمار این کودکان بین تعداد 40 تا 60 نفر در بازه‌های زمانی مختلف و بسته به تعداد پذیرش فرزندان جدید یا ترخیص کودکان و نوجوانان عزیزمان، متغیر است. اما نکته اصلی این­جا است که این خانواده هر روز در حال گسترش است و ارتباط بنیاد حتی با سری اول فرزندانش هنوز پابرجا است و هستند کسانی که خانم برزگر هنوز برای‌شان همان مامان­ فاطی مهربان روزهای کودکی‌­شان باقی‌مانده است. حتی پس از قبولی در دانشگاه، ازدواج و یا فرزند­دار شدن کودکان این خانه، این‌جا خانه آن‌­ها و ما خانواده‌شان باقی خواهیم ماند و در تمام طول این مسیر در کنارشان قدم بر ­می‌­داریم. به همین دلیل است که می‌گوییم این‌جا یک «خانه» به مفهوم واقعی کلمه است و نه فقط سقفی برای خوابیدن و سفره­ای برای سیر شدن!

 

روند فرزندخواندگی در بنیاد خیریه زینب کبری(س)

نحوه پذیرش کودکان:

پس از اعلام آمادگی بنیاد زینب برای پذیرش یک یا چند کودک جدید، و ارتباط گرفتن سازمان بهزیستی شمیرانات با شیرخوارگاه آمنه،  لیستی از کودکان به این سازمان ارائه می‌­شود و پس از استعلام از شیرخوارگاه، و اطمینان حاصل کردن از صحت اطلاعات، بنیاد اقدام به پذیرش کودکان می‌کند.

اقدامات پیش از ورود فرزندان‌مان به فرایند فرزندخواندگی:

پس از پذیرش کودکان در بنیاد زینب اقدامات بهداشتی لازم برای کنترل سلامت آن‌­ها توسط متخصصین انجام می‌گیرد. این بررسی‌­ها شامل بررسی بهداشت سر و آزمایش‌های انگل است که از ملزومات پیش از فرآیند جانمایی و اسکان کودکان تازه پذیرش شده در این خانه محسوب می‌­شود. برای اطمینان حاصل کردن از عدم وجود خانواده زیستی کودک، دو مرحله آگهی در روزنامه‌­های کثیرالانتشار چاپ می‌شود و در صورت اثبات عدم وجود یا صلاحیت خانواده زیستی کودک و رد لزوم احیا آن، کودکان عزیزمان آماده ورود به جریان فرزندخواندگی خواهند بود.

 

شروع مسیر فرزندخواندگی:

در ابتدای این مسیر، درخواست فرزندخواندگی به بهزیستی شمیرانات اعلام می‌­شود تا اقدامات لازم انجام شوند. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی توسط سازمان بهزیستی
  • جلسه بنیاد با بهزیستی درباره کودک و پرونده اجتماعی، رفتاری و عاطفی وی
  • بررسی و در نهایت تأیید شرایط توسط بهزیستی
  • تشکیل فایل فرزندخواندگی

بعد از انجام مراحل بالا، ثبت‌نام خانواده متقاضی در وبسایت بهزیستی انجام و پس از طی شدن روند قانونی مربوطه و تشکیل پرونده خانواده در سایت بهزیستی، اقدامات بنیاد برای معرفی کودک به خانواده متقاضی شروع می‌شود. پس از مراجعه خانواده به بنیاد همراه با معرفی‌­نامه و مشاوره با متخصصین و مددکاران بنیاد زینب، ملاقات اولیه با کودک به صورت غیرمستقیم صورت می‌­گیرد و پس از تأیید والدین ملاقات دوم به‌­صورت مستقیم انجام می‌­شود. در صورت مناسب بودن شرایط برای هر دو طرف، این تعاملات ادامه پیدا می‌­کنند و در ادامه این ارتباطات، گزارش این دیدارها از طرف بنیاد به سازمان بهزیستی ارائه می‌شود. پس از انجام مراحل نهایی در بهزیستی و ارسال نامه از طرف این سازمان به دادگاه، شناسنامه موقت برای کودک صادر می‌­شود تا پس از ارائه گزارش نهایی به دادگاه، حکم دائم توسط دادگاه و شناسنامه دائم توسط ثبت احوال صادر شود.

 

بنیاد، خانواده­ای برای همیشه :

این نکته قابل توجه است که در طول این روند، ما در کنار خانواده فرزندپذیر حضور خواهیم داشت و با مشاوره‌های دائمی و حمایت عاطفی در این مسیر شیرین اما پرچالش کنارشان قدم برمی‌­داریم. آن­‌ها برای همیشه عضوی از خانواده بزرگ فرزندپذیران بنیاد زینب خواهند بود و در هر مرحله از رشد و بالندگی کودکشان می‌توانند از کمک تخصصی و حمایت تیم مددکاری بنیاد زینب بهره‌مند باشند.